Menu

Blue News

U bent hier

Word een aangenamere videobeller met deze tips!

Word een aangenamere videobeller met deze tips!

Telewerken is één ding, maar televergaderen, dat is voor velen nog een hele uitdaging. Hoe doe je dat nu juist, diezelfde “vibe” overbrengen als zou het een live-vergadering zijn? Met deze tips is het definitief gedaan met die camera-angst, dat gefriemel en heen en weer bewegen op je stoel! 

Eva Vissers, expert in non-verbale communicatie en oprichtster van het trainingsbureau Human Frequency, ziet wel vaker dat mensen zich geen houding weten geven tijdens videomeetings. Nochtans wordt 60 procent van onze communicatie gevoerd door ons non-verbale gedrag en heeft onze houding dus een grote impact op het gevoel dat we degene aan de andere kant van het scherm geven. Eva vertelt waarop je best let, wat je op voorhand al kan doen en hoe je het gesprek makkelijker kan doen verlopen:

1. Gebruik je camera niet als een spiegel

Je kan je zowel op technisch en inhoudelijk vlak als qua uiterlijk voorbereiden. Test je beeld en geluid op voorhand en bestudeer eens hoe de lichtinval is: “liever geen licht bovenop je hoofd, maar zoek naar natuurlijk licht dat langs voren op je snoet valt. Of plaats een extra lampje net achter de lens van je laptop om jezelf extra te belichten.” 

Zorg daarnaast voor een neutrale achtergrond zonder rommel of andere dingen die kunnen afleiden. Kijk vóór je begint nog even in de spiegel om te zien of je haar en kraag goed zitten, of dat er niets tussen je tanden zit. Op die manier weet je dat alles oké is en vermijd je dat je bij het begin van het gesprek eerst jezelf bestudeert in de camera. Als je je camera niet als spiegel gebruikt kom je namelijk je een heel pak minder zenuwachtig en onprofessioneel over!

2. Waar zijn die handjes?

Het is beter om niet te dicht tegen je laptop te gaan zitten. Bouw een afstand in van de camera, zodat je tot aan je middel in beeld komt. Idealiter is er nog wat ruimte boven je hoofd vrij. Op die manier kan je meteen meer lichaamstaal tonen. Als mens hebben we onbewust de gewoonte om naar de handen van iemand te kijken, het geeft ons meer vertrouwen en werken geruststellend. Wanneer de handen niet zichtbaar zijn, gaan onze hersenen afgeleid raken omdat er allerlei onbewuste processen in ons hoofd beginnen te spelen.

“Praat je met verklarende handgebaren, dan kom je niet alleen charismatischer en energieker over, maar ze zullen je woorden ook ondersteunen en je boodschap beter laten begrijpen. Handgebaren helpen eveneens om scherper te denken en beter te praten.”

“Beperk zoveel mogelijk zenuwachtige lichaamstaal: friemel niet aan je haar, trek niet voortdurend aan je mouw en zet objecten die je kunnen afleiden ver weg. Zit je in een videovergadering met meer dan vijf deelnemers, spreek dan vooraf even af op welke manier je aangeeft het woord te willen. Sommige online vergadertools voorzien nu al de optie om virtueel je hand omhoog te steken.”

3. Kijk eens diep in mijn ogen ...

Wat we allemaal graag willen vermijden, is dat onze collega’s enkel ons voorhoofd of onze neus zien. Zet daarom je camera altijd op ooghoogte, want oogcontact blijft ook bij videocontact essentieel.

De meeste mensen hebben de reflex om naar de persoon in beeld of naar zichzelf te kijken, waardoor hun ogen lager kijken. Het kan daarbij helpen om je laptop op een stapeltje boeken te zetten, zodat je lens meer op ooghoogte komt te staan. Eva raadt daarnaast aan om een smiley op een post-it te tekenen. “Maak met een perforator een gaatje zo groot als je cameralens op de plaats waar de neus van de smiley zou zitten. Kleef die smiley (of een andere foto) op de camera zodat je lens vrij blijft. Tijdens een meeting kijk je gewoon naar de smiley, en zo kijk je steeds recht in de camera.”

Volgens Eva is oogcontact essentieel: "Mensen die elkaar aankijken, produceren namelijk het zogenaamde knuffelhormoon oxytocine in de hersenen, zelfs via een videoscherm. Je bouwt op die manier extra vertrouwen op en maakt een betere connectie met je gesprekspartner.”

Meer weten over non-verbale communicatie? Neem dan een kijkje op www.humanfrequency.be!

Blue newsletter