BlueConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Niet elke Black Friday-deal is een koopje

Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten. Op vrijdag na Thanksgiving Day (vierde donderdag van november) hebben de meeste werknemers in de Verenigde Staten vrijaf. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen maar om de drukte op vrijdag te ontlopen werd Cyber Monday gecreëerd waarbij de focus ligt op online aankopen.


Ondertussen is deze trend al enige tijd geleden naar Europa overgewaaid. Hoewel de eigenlijke Black Friday dus pas eind november is, zijn heel veel winkels, vooral webwinkels, al begin november met hun Black Friday-deals gestart. 

“Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook vaak zo”, waarschuwen cyberexperten Christophe Van Bortel, diensthoofd Regionale Cybercrime Unit (RCCU) van de Federale Gerechtelijke Politie (FGP) Antwerpen en Tijl De Groot, cyberexpert bij de Lokale Cybercrime Unit (LCCU) van de politiezone Brussel HOOFDSTAD Elsene (PolBru). “Je krijgt overal grote kortingen aangeboden, ook vaak via sociale media. Oplichters gebruiken eveneens deze platformen om mensen in de val te lokken. Je kijkt dus best uit waar je jouw online aankoop doet.” 

Tijdens Black Friday en Cyber Monday zijn nepwebshops, valse deals en phishingmails erg populair bij oplichters. “Zie je een advertentie op sociale media of krijg je aanbiedingen via e-mail? Klik dan niet op de linken in die advertentie of in het e-mailbericht maar surf rechtstreeks naar de website of officiële app van de winkel om de aanbieding te bekijken.” 

De beste bescherming is kritisch blijven. Check de webshop door te kijken of de url klopt en of er een slotje (https) in de adresbalk staat. Nepwebshops lijken vaak sterk op echte sites maar hebben subtiele afwijkingen. Extreem hoge kortingen kunnen eveneens een signaal van oplichting zijn. Oplichters lokken met -70% of -80% kortingen en leveren vervolgens namaak of helemaal niets.   

Enkele extra tips

  • Betaal veilig: gebruik betrouwbare betaalmethoden zoals creditcard of PayPal. Vermijd directe overschrijvingen of betalingen via onbekende platformen.
  • Bescherm je gegevens: deel nooit zomaar persoonlijke informatie. Phishingmails en nepformulieren proberen je login of bankgegevens te stelen.
  • Reviews en contactgegevens: controleer of een webshop echte recensies heeft en duidelijke contactinformatie. Ontbreekt dit, dan kan dit ook een signaal zijn dat het om fraude gaat.
  • Gebruik beveiligingssoftware: een goede antivirus en tweefactorauthenticatie (2FA) helpen je beschermen tegen malware en identiteitsdiefstal.

 

 

Bron: Federale Politie

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op één of meerdere van onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...