BlueConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Communicatie en de visuele identiteit van de politie

Blue Minds 2022/03

Blue Minds 2022/03

In een notendop

Wat zijn de basisconcepten van een degelijke communicatie naar de burger? Welke (visuele) identiteit moet de politie naar de toekomst toe aannemen? Waarom is positieve beeldvorming over de politie via sociale media zo belangrijk? Wat kunnen politiemensen doen om bewust en verbindend te communiceren? En hoe zet een hulpverleningszone sociale media in voor zijn communicatie?

De antwoorden op deze en vele andere vragen leest u in Blue Minds 2022/03, dat helemaal draait om – u raadt het al – visuele identiteit, communicatie en branding.

Bijdragen van o.a. Tine Hollevoet (EPPO), Michael Buceta y Mier (Politiezone Zuid), Steven De Smet (erehoofdcommissaris Politie Gent), Bert Pollet (Politiezone MIRA), Veronique De Mets (Federale Gerechtelijke Politie Oost-Vlaanderen) en Kristof Geens (Brandweerzone Antwerpen) maken van deze Blue Minds brandend actueel en onmisbaar leesvoer voor iedereen met interesse in politie en maatschappij.

Cover Blue Minds 2022 Nummer 3 Lek af en toe eens iets aan de pers, het is een win-winsituatie

Tine Hollevoet

Communiceren is geen kernfysica. De ene kan het al wat beter dan de andere, maar iedereen communiceert de hele dag door. En toch maak je van communicatie beter iemands hoofdtaak, iemand die erin slaagt het dagelijkse harde politiewerk te vertalen in een meerwaarde voor de bevolking. Goede communicatie vertelt een verhaal en dat verhaal mag volgens Tine Hollevoet maar één doel hebben: de burger.

Lees het volledige artikel

Nog niet geabonneerd op Blue Minds?

Hou met Blue Minds de vinger aan de pols van politie en maatschappij.

Blue Minds 2022/03, dat is ook ...

Blue Talks | Communiceren op sociale media: gebruiksaanwijzing

Het is niet de bedoeling om beroemd te worden, maar om een correct beeld te geven van elke collega in uniform. Die filosofie weerspiegelt het karakter en de houding van Michael Buceta y Mier en Steven De Smet wanneer ze buiten de politieorganisatie communiceren. We hadden een gesprek met hen over de aanwezigheid van de Geïntegreerde Politie op de sociale media, waarbij we probeerden in kaart te brengen wat prioritair is bij een dergelijke communicatie en wat we tot elke prijs moeten vermijden.

Blue Line | Op zoek naar een digitale, gemeenschappelijke identiteit

Sociale media, directe communicatie en nieuwe rekruteringscampagnes zorgen voor een grote openlijke aanwezigheid van de Geïntegreerde Politie in alle communicatiekanalen. Sommige zones hebben verschillende communicatiemedewerkers in dienst, andere nemen communicatiebureaus onder de arm. Externe communicatie binnen het politielandschap krijgt daardoor een nieuwe dimensie.

En verder ...

  • Blue Mind - "In de beperking openbaart zich pas het meesterschap" (Goethe)
  • Blue Link - Korte berichten uit de politieactualiteit
  • Blue Snaps - Creatieve communicatiecampagnes in de kijker
  • Blue Trends - The lost art of communication
  • CPL Minds - Bureaucratisering van de politie door technologie
  • Blue Spirit - We zijn soms acrobaten die verschillende bordjes in de lucht houden
  • Infografiek - De sociale media van de Federale Politie

Nog niet geabonneerd op Blue Minds?

Hou met Blue Minds de vinger aan de pols van politie en maatschappij.